Priprema za školu počinje… Sad!
Jeste li se do sada zapitali zašto se od djeteta očekuje da prije polaska u školu ima usvojene određene vještine? Koje su to uopće vještine koje se provjeravaju pri upisu u školu? Razvijaju li se te vještine u predškolskom programu ili je potrebno raditi na njima i ranije?
Takva se pitanja spontano javljaju roditeljima čije dijete uskoro kreće u školu. No, ako ste roditelj djeteta mlađeg od pet godina, možda mislite da je polazak u školu, a time i priprema za nju, jako daleko. Malo ću vas pokušati razuvjeriti po tom pitanju.
Škola – jao ili wow?
Polazak u školu poseban je i vrlo bitan događaj u djetetovu životu, kao i životu cijele obitelji. Dijete se odjednom iz jedne opuštene okoline (obitelj, vrtić) nađe u sustavu u kojem se pred njega stavlja mnogo više zahtjeva. Nova okolina i društvo, promjena dnevne rutine, novi autoriteti pa čak i (nama) najbanalniji zadaci, poput sjedenja na mjestu cijeli školski sat i koncentracije tokom sata, su za dijete sasvim novi izazovi.
Pozitivno prvo iskustvo je zaista važno. Ako dijete doživi negativno iskustvo i ne snađe se u početku u novonastaloj situaciji, velika je vjerojatnost da će prema školi i odgovornosti koju ona nosi, stvoriti odbojnost. Teže će pratiti na satu, usvajati nova znanja, neće biti samostalno u učenju. U drugu ruku, zamislimo dijete koje je imalo pozitivno iskustvo na samom početku. To će dijete vjerojatno biti uspješnije jer učenju, a i teškoćama na koje nailazi, pristupa otvoreno i svjesno da rješenje problema postoji.
Koje predvještine dijete treba imati?
Priprema za školu počinje u najranijoj dobi, a intenzivno se na njoj radi u predškolskoj dobi. Pri upisu u školu procjenjuje se djetetova fizička, kognitivna i emocionalna zrelost za svladavanje školskih izazova i zadataka. Za vrijeme pripreme, najčešće se radi na razvitku govora i jezika, grafomotorici, predvještinama čitanja i pisanja i predmatematičkim vještinama. Od djeteta se ne očekuje da prije polaska u školu čita, piše, zbraja i crta kao profesionalac, no postoje neki uvjeti koje treba zadovoljiti.
Pod grafomotoričke vještine spada pravilan hvat olovke, povlačenje linija prema zadanom uzorku od crte do crte i od točke do točke i sposobnost precrtavanja likova.
Spajanje slogova u riječ, rastavljanje riječi na slogove, stvaranje i prepoznavanje rime, spajanje glasova u riječ te rastavljanje riječi na glasove su neke od predvještina čitanja i pisanja.
Što se tiče jezika i govora, napominjem opet samo neke bitne elemente, a to su pravilan izgovor glasova, ispravno korištenje množine, roda, broja, padeža, opisivanje i prepričavanje, razumijevanje uzročno-posljedičnih veza i izricanje zaključka.
Predmatematičke vještine uključuju primjerice razvrstavanje predmeta prema zajedničkom svojstvu, uspoređivanje predmeta (veći – manji, dulji – kraći, uži – širi), prepoznavanje uzorka i nastavljanje zadanog niza, sposobnost praćenja uputa, orijentiranje u prostoru (gore – dolje, unutra – vani, ispod – iznad…) te usvajanje pojma broja i količine.
Vještine i sposobnosti koje sam navela zaslužuju pojedinačni, detaljniji pristup i nikako to nisu sve vještine na kojima treba raditi. Isto tako, pored ovih “formalnih”, mjerljivih izazova koji se stavljaju pred dijete, ne smijemo zanemariti socijalni i emocionalni razvoj pojedinog djeteta. Iz svega napisanog, zaključak koji se sam nameće jest da je bitna uključenost roditelja u razvoj i odgoj djeteta, stvaranje poticajne okoline i prvenstveno rad na sebi kao roditelju. Ne smijemo zaboraviti ni suradnju s odgajateljima i stručnim suradnicima u vrtićima jer ona je prvi korak za uspješno postavljanje temelja za daljnje učenje.
Zašto je uopće potrebno savladati navedeno?
Navedene vještine su podloga za uspješno savladavanje nastavnih sadržaja, prvi koraci prema učenju, metode da se djetetu učenje novoga svidi. Meni najzanimljivije, a i one o kojima sam najkompetentnija govoriti, jesu predmatematičke vještine. Usvojenost predmatematičkih vještina određuje uspjeh u matematičkim vještinama tijekom školskog razdoblja (Filić i sur., 2017).
O njima ću svakako pisati još puno jer su za mene neiscrpan izvor sadržaja. Te, a i ostale predvještine, najuspješnije se stječu kroz svakodnevne aktivnosti i učenje igrom počevši od najranije dobi.
Vrtićki programi u svom programu obuhvaćaju rad na stjecanju predvještina za školu, no danas postaju popularne grupe (igraonice) koje vode stručnjaci (logopedi, edukacijski rehabilitatori, učitelji razredne nastave, matematike i drugi) koji nude program organiziranog učenja kroz igru. Metoda i ideja je mnogo. O njima ću redovito pisati na svojem Instagram i Facebook profilu pa se tamo čujemo za detalje 🙂
Literatura:
- Banek, Lj. (2020.) Spremnost za polazak u školu. – Ministarstvo znanosti i obrazovanja. URL: https://mzo.gov.hr/UserDocsImages//dokumenti/Obrazovanje/NacionalniKurikulum/PrezentacijeWebinara/Prezentacije-1-2020/Prezentacije-29-31-1-2020//30_1_13h.pdf, 12.8.2021.
- Likierman, H., Muter, V. (2007.) Pripremite dijete za školu: Kako osigurati da dijete uspješno započne školovanje. Buševec: Ostvarenje.
- Glasnović Gracin, D. (2010.) Predmatematičke vještine. MiŠ god. 11, no. 55. URL: https://mis.element.hr/fajli/981/55-03.pdf, 12.8.2021.
Fotografije: unsplash.com